przestrzenny wymiar informacji

Partnerzy

Modele 3D z fotogrametrii

Oprogramowanie ContextCapture

Rejestrowanie otaczającej nas rzeczywistości i przekształcanie jej do postaci użytecznego fotorealistycznego modelu 3D jest kluczowym zadaniem wielu aplikacji. Z tej perspektywy produkty powstałe w wyniku skaningu laserowego i opracowań fotogrametrycznych mają swoje plusy i minusy. Skanery laserowe zapewniają dużą dokładność pomiaru, ale mają jednocześnie ograniczenia. Są to: gęstość punktów pomiarowych, konieczność częstej kalibracji. Nie służą im wibracje, kurz, czarne obiekty i woda. Skanery potrzebują aparatu fotograficznego do zarejestrowania kolorów skanowanych obiektów. Koszty pozyskania danych są wciąż stosunkowo wysokie. Fotogrametria do niedawna była technologią jedynie wspierającą operatorów, zmuszonych do ręcznego edytowania punktów korelacji stereopar obrazów. Inżynierowie, architekci, geodeci i projektanci od dawna marzą o magicznej różdżce, pozwalającej na wykonanie tego żmudnego zadania automatycznie. ContextCapture, oprogramowanie Bentley, jest pewnego rodzaju magicznym narzędziem, zamieniającym zdjęcia lotnicze w gotowe modele 3D miast, obiekty inżynierskie w gotowe makiety 3D.

ContextCapture charakteryzuje się znakomitą skalowalnością, precyzją i wydajnością, które razem czynią z niego jedyne na dziś rozwiązanie sprawdzające się równie dobrze przy budowaniu modeli 3D małych przedmiotów jak i całych aglomeracji.

Skalowalność i wszechstronność ContextCapture sprawiają, że jest to idealne rozwiązanie dla szerokiego grona specjalistów, szczególnie: geodetów, kartografów, architektów, urbanistów, archeologów i projektantów.

ContextCapture, oprogramowanie Bentley, automatycznie konstruuje naturalne lub antropogeniczne obiekty przestrzenne, na podstawie zbiorów zdjęć w wielkości do 30 gigapikseli. Jest dedykowany dla operatorów dronów (UAS), geodetów, właścicieli i zarządców nieruchomości. Produkt ten pozwala tworzyć modele 3D wysokiej rozdzielczości, generować numeryczne modele terenu (NMT) jak i ortofotomapy.

 

ContextCapture Center

ContextCapture Center jest dedykowany do wielkoskalowych opracowań 3D w geodezji i kartografii. Rozwiązanie to może obsługiwać nieograniczoną liczbę zdjęć, bez żadnych ograniczeń rozmiaru. Przetwarzanie równoległe jest możliwe przy użyciu klastra silników modelowania 3D. Program może importować kompleksowe dane przestrzenne (np. z inercyjnych systemów pozycjonowania), wyniki aerotriangulacji i modele terenu. W związku z tym jest przystosowany do masowej produkcji treści 3D, jak na przykład całe miasta 3D z powietrza lub z systemu mobilnego mapowania. Może być dostosowany do potrzeb klienta, bezproblemowo integrując się z najbardziej wymagającymi liniami produkcyjnymi modelowania 3D.

 

Acute3D Viewer

Acute3D Viewer to darmowy moduł do wizualizacji opracowanych modeli 3D. Jest zoptymalizowany dla natywnego formatu danych Acute3D, przechowującego poziomy detail, stronicowanie i strumieniowanie danych, co umożliwia płynną wizualizację terabajtów danych 3D,  zarówno lokalnie, jak i online. Acute3D Viewer może również czytać modele w formatach: OBJ, PLY i OSGB, ustawiać ścieżki przelotów do generowania animacji.

 

Przyjmowane formaty zdjęć

ContextCapture natywnie obsługuje obrazy w formatach JPEG i TIFF. Może również czytać zdjęcia w kilku powszechnie stosowanych formatach RAW. ContextCapture używa metadane EXIF.

Obsługiwane formaty:

  • JPEG
  • Tag Image File Format (TIFF)
  • Panasonic RAW (RW2)
  • Canon RAW (CRW, CR2)
  • Nikon RAW (NEF)
  • Sony RAW (ARW)
  • Hasselblad (3FR)
  • Adobe Digital Negative (DNG)

 

Informacje o położeniu

Jedną z przełomowych funkcjonalności ContextCapture jest zdolność do opracowywania zdjęć niezawierających współrzędnych przestrzennych. W takim przypadku ContextCapture generuje model 3D w samodzielnie przyjętym układzie odniesienia i skali. jakkolwiek program również natywnie wspomaga dwa typy danych pozycyjnych: GPS i punkty odniesienia.

 

Formaty plików 3D

ContextCapture, oprogramowanie Bentley, może wygenerować teksturowane siatki 3D w różnych formatach plików:

  • 3MX – podstawowy format ContextCapture, z kompresją, dynamicznymi poziomami szczegółowości i stronicowaniem, zoptymalizowany dla Acute3D Viewer, bazuje na strukturze WebGL natywnie obsługującej strumieniowanie danych (web streaming),
  • Portable Wavefront format (OBJ) or FBX – powszechne formaty obsługiwane przez większość programoów 3D I CAD; obsługują jedynie jednopoziomowe siatki 3D,
  • OSGB – natywny format open source, biblioteki OpenSceneGraph z dynamicznymi poziomami szczegółowości i stronicowaniem,
  • level-of-detail tree exchange format, bazujący na plikach XML I modelach 3D w formacie Collada,
  • ASPRS LASer (LAS) to powszechny format do wymiany danych trójwymiarowych chmur punktów.